Buaraştırmanın genel amacı ortaokul öğrencilerinin matematik dersine
yönelik tutum ve kaygılarının değerlendirilmesidir. Bu genel amaç
doğrultusunda örneklemi oluşturan öğrencilerin matematik dersine yönelik
kaygı ve tutumlarının cinsiyet, sınıf, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu,
en çok sevilen ders ve matematik notuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı
araştırılmıştır. Araştırma Elazığ il merkezinde öğrenim gören 225
ortaokulöğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Tarama modeline göre yürütülen
araştırma sonucunda matematik dersine ait tutum ve kaygıya yönelik tutum ve
kaygıları arasında cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde bir fark
bulunamamıştır. Araştırmada sınıf değişkeni açısından hem tutum hem de kaygı
puanları arasında 6 ile 7, 7 ile 8 ve 6 ile 8. sınıf öğrencileri arasında anlamlı fark
belirlenmiştir. Ayrıca anne eğitim düzeyinin matematik dersine yönelik tutum
ve kaygıyı anlamlı bir biçimde farklılaştırmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygıları arasında
negatif yönde .739 düzeyinde güçlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
The general aim of this study is to evaluate the secondary school students' attitudes and anxiety towards mathematics. In line with this general purpose, it was investigated if anxieties and attitudes of students constituting the sample towards mathematics class differ in gender, class, mother's educational status, parental education status, the most popular course and the math scores. The research was conducted on 225 secondary school students studying in the city center of Elazığ. As a result of research conducted by the survey model, there was no statistically significant in the attitude and anxiety toward mathematics between male and female students. In the study, a significant difference was determined between both the attitude and the anxiety scores of 7th and 8th, and between 6th and 8th graders in terms of class variable. In addition, it was concluded that the mother's educational status does not differentiate significantly the attitude and anxiety towards mathematics class. It was determined that there is a strong correlation between the attitude and anxiety of secondary school students towards mathematics course at 0.739 levels in negative direction.