Abstract:
Bu araştırmanın amacı, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (Organization for Economic Co-Operation and
Development-OECD) tarafından finanse edilen Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı – PISA 2015 sınavına giren öğrencilerin
sınava ilişkin görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi benimsenerek yapılan bu araştırmada, veri toplamak amacıyla, odak
grup görüşmesi tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışma grubunu, Diyarbakır’da bir meslek lisesinde öğrenim gören altı kadın öğrenci
oluşturmaktadır. Katılımcıların daha önce bilgisayar tabanlı bir sınav deneyimi bulunmamaktadır. Veriler betimsel analiz yöntemiyle
analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler PISA’ya hazırlık sürecinde, sınav içeriği, uygulama ve sınav soru türleri
hakkında bir haftalık düzenli bir çalışma ile bilgilendirilmişler ve akıllı tahtada benzer soru tiplerini çözerek sınava hazırlanmışlardır.
Öğrencilerin bu süreyi, sınavı tanımak ve hazırlanmak için yeterli buldukları görülmüştür. Öğrencilerin paragraf sorularını uzun
buldukları, okuma becerilerindeki ve matematik sorularını anlamada sınav süresini yetersiz buldukları belirtilmiştir. Bununla birlikte,
özellikle açık uçlu soruların cevaplarını yazmada süreyi yetersiz buldukları görülmüştür. PISA 2015 matematik okuryazarlığı soruları,
okul konuları ile alakasız bulunmuş ve mantık sorularından oluştuğu ifade edilmiştir. PISA 2015 sınav soru türleri ile okul sınavlarında
karşılaştıkları soru türlerinin karşılaştırılmasında; bazı soru türlerinin aynı olduğu (test, açık uçlu) ancak bazı soru türleri ile daha önce
karşılaşmadıkları ifade edilmiştir. Öğrencilerin uluslararası bir sınav olduğu için PISA’yı okul sınavlarından daha fazla önemsedikleri
ancak bireysel başarılarını etkileyecek üniversite sınavları kadar önemsemedikleri görülmüştür.