Abstract:
Bu araştırmanın genel amacı öğretmen adaylarını bilimsel araştırma öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları açısından değerlendirmektir. Bu amaçla bu her iki bağımlı değişkene yönelik görüşler arasında cinsiyet, sınıf, yaş ve bölüme göre anlamlı düzeyde görüş farkı olup olmadığı araştırılmıştır. Bunun yanında ilişkisel analizlerle bilimsel araştırma öz-yeterliği ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutum arasında ne düzey bir ilişki olduğu da belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama yöntemine göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi oluşturmaktadır. Bilimsel araştırma öz-yeterliği ölçeğinin öğrenim görülen bölüme göre karşılaştırıldığı test sonucuna göre ölçeğin Yöntem, Sonuç ve Tartışma, Öneri ve referans geliştirme alt boyutlarında öğretmen adaylarının görüşleri arasında bölüm değişkenine göre anlamlı fark bulunmuştur. Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin cinsiyete göre karşılaştırıldığı bağımsız gruplar t testi sonucuna göre ölçeğin Sevgi, Değer, Uyum alt boyutları ve tamamı açısından kadın öğretmen adayları lehine anlamı düzeyde görüş farkı belirlenmiştir. Bu araştırma sonucunda bilimsel araştırma öz-yeterliği ve Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum arasında çeşitli düzeylerde pozitif yönde ilişkiler olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçlarına göre PDR bölümünün bilimsel araştırma öz-yeterlik ölçeğinin alt boyutları ve tamamında ortalamaları düşüktür. Bu ortalama düşüklüğünün nedenine yönelik araştırmaların yapılması önerilmektedir. Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum anlamında alan yazında ve bu araştırmada dikkati çeken bulgulardan biri öğretmenlik mesleğine yönelik tutumu yordayan öncelikli durumun sevgi olduğudur. Bu nedenle öğretmenlik mesleğini tercih edecek kişilerin bu mesleği seven kişilerden oluşması şeklinde bir düzenleme yapılmalıdır