Bu araştırmada öğretmen adaylarının üstbiliş düşünme becerileri ile bilimsel araştırma özyeterlikleri arasında bir ilişki olup olmadığı araştırılmıştır. Bunun yanında bu her iki niteliğin bağımsız değişken olarak belirlenen yaş, bilimsel araştırma yöntemleri dersini alma durumu ve öğrenim görülen fakülte değişkenleri açısından incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama yöntemine göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi olarak amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemine göre dördüncü sınıf ve mezun durumundaki öğrenciler seçilmiştir. Araştırma kapsamında ulaşılan bulgulardan biri üst biliş düşünme becerileri ölçeğinin düşünme becerileri yeterlikleri alt boyutunda öğretmen adaylarının görüşleri arasında bilimsel araştırma yöntemleri dersini almayan öğrenciler lehine anlamlı fark olduğudur. Ayrıca öğretmen adaylarının üstbiliş düşünme becerisi ölçeğinin karar verme alt boyutuna yönelik görüşleri öğrenim gördükleri fakülte açısından anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Öğretmen adaylarının görüşleri arasındaki en yüksek pozitif ilişkinin bilimsel araştırma özyeterliği ölçeği ile bu ölçeğin yöntem alt boyutu arasında, en düşük ilişkinin pozitif yönde ve üst biliş düşünme becerisi ölçeğinin karar verme becerileri ile bilimsel araştırma özyeterliği ölçeğinin öneri ve referans yazma alt faktörü arasında olduğu görülmüştür. Araştırma kapsamında hem üstbilişsel becerilerin hem de bilimsel araştırma öz-yeterliğinin yaşa bağlı değişim gösterdiği veya yaşın bu değişkenler üzerinde anlamlı düzeyde fark yaratacak bir değişken olduğu belirlenmiştir. Eğitim-öğretim faaliyetlerinde yaş beklenen bilişsel performansların bir önkoşulu olma özelliğini korumaktadır. Eğitimciler bilişsel süreçleri, özellikle de proje ve performans görevlerini işe koşarken bilimsel araştırma özyeterliklerini dikkate almalıdırlar.
This study aims at researching whether there is a relationship
between metacognition thinking skills of teacher candidates and their
self-efficacy of scientific research. It also aims at analyzing both
characteristics in terms of the variants of age, courses of scientific
research methods and faculty where they study which are determined as
independent variants. Research has been carried out in accordance with
relational survey model. 4th grade students who are about to graduate
have been selected as the sampling of the research in accordance with
the criterion sampling method which is one of purposive sampling
methods. One of the findings obtained within the scope of the research is
that there is a meaningful difference on behalf of the students who do not
take the courses of scientific research methods under the scale of
metacognition thinking skills and under the sub-dimension of thinking
skills efficacy.Moreover; remarks of teacher candidates regarding the
scale of metacognition thinking skills towards the sub-dimension of
decision making vary meaningfully depending on the faculties where they
study. It has been realized that the highest positive relationship between
the remarks of teacher candidates is between the scale of self-efficacy of
scientific research and the sub-dimension of method of this scale while
the lowest positive relationships between the sub-factor of decision
making skills of metacognition thinking skills and the sub-factor of
writing suggestions and references of the scale of self-efficacy of scientific
research. Within the scope of the research, it has been realized that both
cognitive skills and self-efficacy of scientific research vary depending on
the age or age is a variant which creates a meaningful difference on these
variants. Age remains as a pre-condition of the expected cognitive
performances in educational activities. Academicians should take the
self-efficacy of scientific research into consideration while putting the
cognitive processes, especially the duties of project and performance into
service.