Abstract:
Kalite çalışmaları hasta haklarını uygulamalarını desteklediği gibi hasta hakları
biriminde yapılan faaliyetlerde kalite çalışmalarına destek vermektedir. Hasta Hakları
birimleri faaliyetlerinin, hasta tatmini, çalışan tatmini, kurum içi iletişimi, hastanenin
vermiş olduğu sağlık hizmetinin iyileştirilmesi, hastanenin sosyal sorumluluğunu yerine
getirmesi, hastanenin çeşitli kurumlar (sendikalar, sağlıkla ilgili dernekler, eğitim
sağlayan kuruluşlar) işbirliğini geliştirmesi, kalite eğitimleri gibi bir takım kalite
kriterlerinin yerine getirilmesine katkı sağladığı düşünülmektedir.
Bu çalışmanın amacı “hasta hakları birimi faaliyetlerinin kalite çalışmalarına ne oranda
katkı sağladığını ortaya çıkarmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için araştırmacıların
kendileri tarafından geliştirilen anket Malatya ve Elazığ merkezde faaliyet gösteren
hastane çalışanlarına uygulanmıştır. Çalışmanın problem cümlesi “Çalışanların
Algılamalarına Göre, Hasta Hakları Birimi faaliyetleri kalite çalışmalarını ne oranda
katkı sağlamaktadır? Şeklinde tasarlanmıştır. Çalışmanın sınırlılığı ise sadece iki ilde ki
üniversite hastanelerinde görev yapan hasta hakları birimi faaliyetlerinin dikkate
alınmasıdır. Yapılan pilot çalışma neticesinde hastane çalışanlarına göre hasta hakları
birimi faaliyetleri kalite kriterlerinin yerine getirilmesine önemli katkı sağlamaktadır.