Abstract:
Bu araştırma, ilköğretim okullarında çalışan yöneticilerin zaman
yönetimine ilişkin algı düzeylerini tespit etmeye yöneliktir. Bu araştırma
genel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Bu araştırmanın
çalışma evrenini, İstanbul- Bağcılar, Avcılar, Esenyurt ve Bahçelievler
belediye sınırları içinde bulunan 249 ilköğretim okulunda çalışan
632 müdür ve müdür yardımcısı oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak araştırmacılar tarafından “zaman yönetimi” ile ilgili 5’li
Likert tipinde geliştirilmiş olan 24 maddelik bir anket kullanılmıştır.
Anketin Cronbach’s Alpha iç tutarlık katsayısı 0,933’tür. Anketten
elde edilen veriler, SPSS 20 istatistik programı ile analiz edilmiştir.
Zaman yönetimi ile ilgili açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre
yöneticilerin zaman yönetimi algıları dört alt boyutta toplanmıştır.
Bu alt boyutlar; “zamanı planlama, zamanı değerlendirme, zaman
yetersizliği ve kişisel ilişkiler” olarak isimlendirilmiştir. Faktör alt
boyutları ile bağımsız değişkenler olarak cinsiyet, okulda çalışan
öğretmen sayısı, mesleki deneyim, okulda geçen yöneticilik süresi
ve eğitim düzeyi arasında farklılıklara bakılmıştır. Buna göre iki
gruplu karşılaştırmalarda t testi, ikiden fazla bağımsız grupların
karşılaştırılmasında tek yönlü ANOVA ve anlamlı değişkenler için
LSD testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, yöneticilerin
en fazla zamanını alan konular “zamanı planlama”, en az zaman
ayırdıkları konular ise, “ kişisel ilişkiler” ile ilgilidir. Bu bulgular
yapılan diğer araştırma bulguları ile de desteklenmektedir.