Özet:
“Kitle iletişim araçlarındaki hızlı ilerleme sayesinde bilginin en hızlı şekilde yayıldığı bilinmektedir.
Gazete; dergi, radyo, televizyon gibi iletişimi sağlayan araçlardandır. Bunlar haber, düşünce ve
fikirlerin en hızlı şekilde yayılmasını ve de paylaşılmasını sağlar. Kitle iletişim araçlarından gazete ve
dergiler; yazılı basın olarak adlandırılır” (Bak vd., 2018:684). Yazılı basın içerisinde önemli rol
oynayan gazeteler okuyucuların olmazsa olmazları arasındadır.
Gazeteler günümüzdeki gibi birçok amaca hizmet eden kitle iletişim aracı olma halini alana kadar
farklı süreçlerden geçmiştir. Savaş haberlerini ilan etmek ve bu hususu bilgi vermek amacıyla yapılan
haberleşme sistemi olarak gazetenin çıkış noktası görülmüş, ilerleyen süreçte siyasi sebeplerle
propaganda aracı olmuş, nihayetinde de halkı bilgilendiren araç halini almıştır (Aydoğan, 2013:28).
“Gazetecilik temelinde halkın sorunlarının çözümüne yardımcı olmak yer aldığı düşünüldüğünde,
bu işlevi yerine getiren araçların yanı sıra bu işleri meslek haline getirenlerin ne denli önemli bir role
büründükleri görülmektedir” (Eşidir & Bak, 2020:106). Gazeteciliğin halkın yararına olacak şekilde
devam etmesi adına bu işi meslek haline getirenlerin bu sorumluluğu hiçbir zaman unutulmamalı,
değişen gazetecilik pratikleri doğrultusunda da bu sorumluluk anlayışları devam etmelidir.
Geleneksel gazetecilik anlayışından dijital gazetecilik anlayışına geçen bu süreçte aynı hassasiyeti
gösteren gazetecilerin varlığı ile hem gazetecilik işlevi hem de gazetecilik mesleği kamuda dördüncü
kuvvet fonksiyonunu layıkıyla yerine getireceği düşünülmelidir.
“1990’larda medya alanında yaşanan holdingleşmenin yanı sıra yeni iletişim teknolojilerindeki
gelişmelerin sonucu olarak, gazeteler büyük sermaye kuruluşlarının önemli bir reklam ve tanıtım
aracı olarak işlev görmektedir. Bir anlamda reklamcılar ve medya kuruluşları arasında simbiyotik bir
ilişki bulunmaktadır. Dijital gazetecilik ve bu mecranın teknik olanakları bu ilişkiyi daha da karmaşık
bir hale getirmektedir” (Bulut & Karlıdağ, 2015:36).