Bu çalışmada öğretmen adaylarının bilimsel
araştırma öz-yeterlikleri ile üst biliş düşünme
becerileri arasındaki ilişki araştırılmaktadır.
Dolayısıyla araştırma ilişkisel tarama yöntemine
göre yürütülmüştür. Araştırma sonucunda Üst
biliş düşünme alt beceri alanlarıyla bilimsel
araştırma özyeterliği arasında anlamlı bir ilişki
olduğu belirlenmiştir. Buna göre düşünme,
problem çözme, karar verme ve alternatif
değerlendirme becerileri bilimsel araştırma
özyeterliğine yönelik puanlara ait varyansın
yaklaşık %27’sini açıklamaktadır. Araştırmada
yapısal eşitlik modeline göre kurulan üç model
test edilmiştir. Araştırma sonucunda düşünme
becerileri ve sonuç ve tartışma becerileri arasında
karar verme becerilerinin aracılık etkisinin
olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında alanyazın
becerileri ve problem çözme becerileri arasında
düşünme becerilerinin aracılık etkisinin olduğu
gözlenmiştir. Son olarak problem çözme ve
sonuç tartışma becerileri arasında düşünme
becerilerinin
This study analyzed the relation between scientific research self-efficacy and metacognitive thinking skills of prospective teachers. Hence this study was executed in relational screening method. The findings of our study unveiled that a significant relation existed between Metacognition thinking subskill domains and scientific research selfefficacy. Accordingly thinking, problem solving, decision making and alternative evaluation skills explained approximately 27% of the score variance of scientific research selfefficacy. In this study three models devised on the principle of structural equation model were tested. It was concluded at the end of this study that decision-making skills played a mediator role between thinking skills and conclusion and discussion skills. Further to that it was identified that thinking skills played a mediator role between literature skills and problem-solving skills. Lastly it was identified that thinking skills played a mediator role between problem solving and conclusion and discussion skills.