Bu çalışmada kitle iletişim araçlarının kamuoyu oluşumuna etkileri, Türk
basınında yer alan “Bosna Mitingi” haberlerinin veriliş biçimi, zamanlaması ve
sonrasındaki tartışmalarda yaşanan etik sorunlar ışığında değerlendirilecektir. Bilindiği
üzere Yugoslavya’nın dağılmasının ardından Balkanlar’da başlayan çatışmalar ve
sonrasında yaşanan olaylar, dünya medyasında olduğu gibi Türk medyasında geniş
yer bulmuş, gelişmeler olabildiğince hızlı kamuoyuna aktarılmaya çalışılmıştır.
İşte tam da bu noktada Türk halkının Bosna’ya karşı var olan duyarlılığının daha
da artmasında bu haberler etkili olmuş ve 10 Nisan 1994 günü, Türkiye’nin birçok
şehrinde “Bosna Mitingleri” düzenlenmiştir. Kitle iletişim araçlarının toplumun
hassas olduğu konularda yaptığı yayınlarla kamuoyu oluşturma ve gündem belirleme
etkisi açıkça gözlenmiştir. Bu etki sonucunda düzenlenen “Bosna Mitingleri” ile
ilgili haberlerin yapılışında ve sunuluşunda ortaya çıkan etik sorunlar ve bunun
sonucunda meydana gelen gelişmeler değerlendirilecektir. Çalışma sonucunda,
kitle iletişim araçlarının kamuoyunun hassas olduğu konularda haber yaparken
kamuoyu oluşturma ve gündem belirleme fonksiyonları, “Bosna Mitingleri” haberleri
bağlamında değerlendirilecektir ve bu konuyla ilgili olay öncesi ve sonrası yapılan
haberlerde ortaya çıkan etik sorun ortaya konulacaktır.
In this study, the effects of mass media in molding public opinion, the way
and the timing of the presentation of the Bosnia Meetings news in the Turkish Media,
and the ethical issues related to the discussions later took place will be discussed.
As it is known, after the separation of Yugoslavia , the conflicts in Balkans, and the
incidents took place later on have widespread coverage on world media, as well as
Turkish media, and the developments were being tried to be presented to the public
opinion as fast as possible. At this point, those news have been effective in increasing
the sensitivity level of Turkish public about Bosnia, and on 10th of April, 1994, “Bosnia
Meetings” were arranged in numerous cities of Turkey.
The effects of the mass media broadcasts like molding public opinion and
agenda setting about the issues that society is so sensitive have been monitored
explicitly. The ethical problems stem from the presentation and the make of the news
related to “Bosnia Meetings” and the developments will be evaluated. As a result of
this study, molding public opinion and agenda setting functions of mass media and
delicate will be reviewed in the context of “Bosnia Meetings” news and the ethical
problems in both pre-event and past-event news will be presented.