Institutional Open Archives

Hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil ders kaygıları ve akademik öz-yeterlikleri arasındaki ilişki


Show simple item record

dc.contributor.author Tuncer, Murat
dc.contributor.author Doğan, Yunus
dc.date.accessioned 2016-10-21T06:40:49Z
dc.date.available 2016-10-21T06:40:49Z
dc.date.issued 2015-04
dc.identifier.citation Tuncer, M. ve Doğan, Y. (2015). Hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil ders kaygıları ve akademik öz-yeterlikleri arasındaki ilişki. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 14(1), 153-167. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11508/8903
dc.description.abstract Bu çalışma öğrencilerin yabancı dil dersi kaygısıyla akademik öz-yeterlik algıları arasında nasıl bir ilişki olduğunu ortaya çıkarmak için yürütülmüştür. Bu kapsamda hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil dersine ve akademik öz-yeterliklerine ilişkin görüşlerinin cinsiyet, öğrenim görmeye hak kazanılan yükseköğretim programı ve mezun olunan okul türü açısından anlamlı fark gösterip göstermediği araştırılmıştır. Ayrıca yabancı dil kaygısı ile akademik öz-yeterlik arasındaki nasıl bir ilişki olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma betimsel tarama modeline göre yürütülmüştür. Ayrıca korelasyonel desene de başvurulmuştur. Araştırma Fırat Üniversitesi Mühendislik Fakültesi programlarını kazanan ve yabancı dil hazırlık eğitimi alan 271 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Yabancı dil ders kaygısı ve akademik öz-yeterlik ölçekleri ile elde edilen görüşler karşılaştırılırken ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar t testi, üç ve daha fazla gruplu karşılaştırmalarda ise tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Dağılımın homojen olmadığı durumlarda ise Mann Whitney U ve Kruskall Wallis H testlerine başvurulmuştur. Yabancı dil hazırlık sınıfı öğrencilerinin veri toplama araçlarına yönelik görüşleri cinsiyet değişkeni açısından karşılaştırıldığında; yabancı dil ders kaygısı ölçeğinde öğrencilerinin dil dersine yönelik ilgi faktöründe kız öğrenciler lehine, akademik öz-yeterlik ölçeğinin bilişsel uygulamalar faktöründe ve ölçeğin tamamı açısından kız öğrenciler lehine anlamlı fark bulunmuştur. Öğrenci görüşleri kazandıkları bölüm açısından karşılaştırıldığında, akademik öz-yeterlik ölçeğinin bilişsel uygulamalar faktöründe İnşaat mühendisliği programını kazanan öğrencileri ile çevre, kimya, makine ve mekatronik mühendisliğini kazan öğrenciler arasında, ölçeğin tamamı açısından yapılan karşılaştırmada ise inşaat mühendisliği programını kazanan öğrenciler ile çevre ve makine mühendisliği programlarını kazanan öğrenciler arasında anlamlı görüş farkı gözlenmiştir. Öğrencilerin mezun oldukları lise türü dikkate alındığında ise akademik öz-yeterlik ölçeğinin sosyal statü faktöründe ve teknik beceriler faktöründe Fen, Anadolu ve Süper liselerden mezun olan öğrenciler ile düz liselerden mezun olan öğrenciler arasında anlamlı görüş farkı belirlenmiştir. tr_TR
dc.description.abstract This study was conducted to identify the relationship between the students’ level of foreign language classroom anxiety and their academic self-efficacy beliefs. Within this context, we tried to understand whether the prep-class students’ levels of foreign language classroom anxiety and beliefs of academic self-efficacy show significance in terms of their gender, department of study and the kind of highschool they graduated from. In addition, we tried to determine the relationship between foreign language anxiety and academic self-efficacy. The study was basically carried out in the descriptive survey model. The correlational design was also used. The study was conducted upon 271 students of various engineering departments at Fırat University who were attending the English Prep Class. The analyses of the data were done with Independent Samples t test, ANOVA, Mann Whitney U and Kruskall Wallis H tests. Some of the findings of the study are as follow: No significant difference was found between students’ views on the Speaking Anxiety in Language Class factor, the Anxiety of Talking with Native Speakers factor of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale, and on the whole scale. In the Interest towards Language Class factor in which the distribution was not homogenous, a significant difference was identified on behalf of female students. In terms of the department of study of the students, there was no significant difference between students’ views on the social status and technical skills factors of the academic self-efficacy scale, whereas in terms of the cognitive applications factor of the scale, a significant difference was found between the civil engineering department and the departments of environmental, chemistry, machinery and mecatronical engineering. In addition, in the comparison done in terms of the whole scale, a significant difference was identified between the civil engineering department and the departments of environmental and machinery engineering. tr_TR
dc.language.iso Türkçe tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Fırat Üniversitesi Kütüphanesi::SOSYAL BİLİMLER tr_TR
dc.subject.ddc Yabancı dil kaygısı tr_TR
dc.subject.ddc Akademik öz-yeterlik tr_TR
dc.subject.ddc Hazırlık sınıfı öğrencileri tr_TR
dc.subject.ddc Foreign language anxiety tr_TR
dc.subject.ddc Academic self-efficacy tr_TR
dc.title Hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil ders kaygıları ve akademik öz-yeterlikleri arasındaki ilişki tr_TR
dc.title.alternative The relationship between prep-class students’ foreign language anxiety and academic self-efficacy tr_TR
dc.type Makale - Bilimsel Dergi Makalesi - Çok Yazarlı tr_TR
dc.contributor.YOKID TR60075 tr_TR
dc.relation.journal Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi tr_TR
dc.identifier.volume 14 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.pages 153;167
dc.published.type Uluslararası tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

University of Fırat
23119
Elazığ-Merkez
TURKEY