Kurumsal Açık Arşiv

Türkiye 'de eğitim fakültesi resim-Iş öğretmenliği programlarının uygulanmasında karşılaşılan ekonomik-teknolojik sorunlar ve çözüm önerileri -


Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Kavuran, T.
dc.contributor.editor Aytekin, İşman
dc.contributor.illustrator Kavuran, T.
dc.date.accessioned 2015-08-19T10:57:21Z
dc.date.available 2015-08-19T10:57:21Z
dc.date.issued 2003-05-28
dc.identifier.citation Kavuran, T. (2003). Türkiye 'de eğitim fakültesi resim-Iş öğretmenliği programlarının uygulanmasında karşılaşılan ekonomik-teknolojik sorunlar ve çözüm önerileri -. Aytekin, İ. (Ed.). Kavuran,, T. (Haz.). IETS 2003. (ss.1002-1013). International Educational Technologies Syposium Kıbrıs: Turkish Republic of Northern Cyprus. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11508/8419
dc.description IETC - May 28-30 2003 Famagusta, T.R.N.C. tr_TR
dc.description.abstract Sanat; insanın insan olma özelliklerinden biri ve en önemli özelliğidir. İnsanın, hayatı boyunca gördüğü, duyumsadığı pek çok eksiklik, çelişki veya hatalar; sanatın ve sanatın fonksiyonlarının yeterince kavranamayışından ve bunun sonucunda da sanatı hak ettiği yere oturtamayışından kaynaklanmaktadır. Bu eksiklik, çelişki ve hatalar ancak iyi bir sanat eğitimiyle giderilebilir. Gerçekçi bir okul sistemi yada akademik eğitim, bilim ve sanatın işbirliğine dayandırılmalıdır. Sanatın da, bilimin de amacı yaşama hizmet etmek ve yeniyi keşfetmektir. Sanata ve duyguların eğitimine önem veren okul yada eğitim sistemlerinde, duygular eğitilirken, zihinsel yeteneklerin, düşüncenin, zekanın da geliştiği gözlenmektedir. Sanat duygu ve düşünce arasındaki içice geçmiş bağlantıyı vurgularken öğrenme ve gelişim sürecinin de etkin bir yardımcısıdır (Odabaşı , 1986). Sanat Eğitimi; dikkat eğitimi, estetik eğitimi ve koordinasyon eğitimiyle birlikte beş duyu organının koordine edilmesini sağlar. Böylece sezgiyi de ön plana çıkararak yaratıcılığın gelişmesini sağlar. Sanat eğitiminin temel ilkelerinden bir tanesi de görsel okur-yazar yetiştirmektir. Bunun sonucunda da geçmiş ve gelecek arasında bir teknolojik sorgulama ortaya çıkmaktadır. Yani analiz ortaya çıkar ve analizle beraber sentez kendiliğinden gelmiş olur. Bu bakımdan kişinin branşı ne olursa olsun sanat eğitimi alarak görsel okur-yazar olmak durumundadır. Bireyin duygusunu, düşüncesini ve izlenimlerini anlatabilme yeteneklerini ve yaratıcı gücünü estetik bir düzeye ulaştırmak ancak sanatın eğitim çerçevesi içinde verilmesiyle mümkün olacaktır. Gelişmiş ülkelere baktığımızda sanat eğitimi derslerinin zorunlu dersler olarak yerini almış olması, bu olabilirliğin dikkate alınmış olmasından kaynaklanmaktadır. Türkiye’de ise sanat eğitimi dersleri lise iki ve üçüncü sınıflarda, ön lisans ve lisans öğretiminde seçmeli dersler kapsamında yer almakta ayrıca bir çok kişi tarafından gereksiz dersler olarak görülmektedir. Sanat eğitiminin eğitim içerisindeki önemini kavratabilmek için nitelikli sanat eğitimcilerinin yetiştirilmesi önemlidir. Bu eğitimcilerin yetişmesi için de ders programları doğrultusunda uygun fiziki mekânların, atölyelerin ve teknolojik imkanların sunulması önemlidir. Öğrenciler teknolojik olanak dahilinde bilgisayar-internet aracılığıyla görsel, işitsel ve çok boyutlu uygulama olanaklarını kullanabilmektedir. Çağımızda internet ile kaynaklara erişim kolaylığı yaşanmakta, bunun sonucunda da öğrencinin çok yönlü gelişimi gerçekleşebilmektedir. Teknoloji ortamını sanatsal tasarımını gerçekleştirmeye yönelik kullanan öğreci, fikir üretme sürecinde bu ortamın imkanlarını ve iletişim araçlarını kullanabilmekte, tasarımına değişik açılardan bakabilme şansına sahip olabilmektedir. Sanat eğitimine dahil olan bireylerin bütün bu gereklilikler ve olanaklardan yararlanması için hem öğretim elemanlarının hem de öğretmen adaylarının teknolojik imkanlara ve uygun fiziki ortamlara kavuşması önemlidir. 4. Sayıltılar Araştırmada, aşağıdaki sayıltılardan hareket edilmiştir. a) Araştırma doğrultusunda, anket hazırlanıp ve anketten alınan sonuçla anketin yapıldığı üniversitelerin eğitim fakültelerine bağlı güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş öğretmenliği anabilim dallarındaki fiziki şartlar, ders programları, öğrenci sayısı vb. ile ilgili bu dallarda görev yapan öğretim elemanlarının görüşleri yansıtılmıştır. b) Belirlenen bölümlerde eğitim etkinlikleri ve bu bölümlerdeki öğretim üyeleri, öğretim görevlileri, okutmanlar, uzmanlar ve araştırma görevlilerinin durumu yansıtılmıştır. c) Ölçme aracının yeterliği için uzmanların görüşü alınmıştır. Deneklerin anketi cevaplandırırken hiç bir etki altında kalmaksızın tarafsız olarak cevaplandırmaları sağlanmıştır. 5. Sınırlılıklar Araştırma literatür taraması sonucu ulaşılan kaynaklar, konu ile ilgili uzman sanat eğitimcilerinin görüşleri, Türkiye’de Eğitim Fakültelerine bağlı Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinin Resim-İş Öğretmenliği Programlarındaki genel durum ile bu programlarda görev yapan öğretim elemanlarının görüşleri ile sınırlıdır. YÖNTEM 1. Araştırmanın Modeli Türkiye’de Resim-İş Öğretmenliği Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Ekonomik-Teknolojik Sorunların tespit edilmesinin amaçlandığı bu araştırmada, “Tarama Modeli” kullanılmıştır. Tarama modeli, geçmişte ya da halen var olan durumu var olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlar (Karasar, 1991, s.77). Tarama modelindeki araştırmalar ilk ve temel araştırma eylemi niteliğini taşırlar. Eğitim sorunlarının bir çoğu tanımlanabilir nitelikte olması nedeni ile tarama modelindeki araştırmalar bilginin anlaşılması ve artırılmasında kuramcılara ve uygulayıcılara önemli katkılar sağlamaktadır (Balcı, 1997, s.21). Araştırma, ankete dayalı verilerden oluşmaktadır. Ayrıca araştırma konusu, ilgili bilimsel yayınların listesini içeren indeks ve özlerin taranması, kütüphane koleksiyonlarının taranması, ilgili programların incelenmesi ve bu konuda deneyimli sanat eğitimcilerinin görüşleri ile betimlenmeye çalışılmıştır. tr_TR
dc.description.sponsorship Eastern Mediterranean University (TRNC), Educational Technology Directorate - Turkish Ministry of Education (Turkey), Sakarya University (Turkey), Iowa State University (USA), Ohio University (USA), New York University (USA), and The Turkish Online Journal of Educational Technology (TURKEY, USA, and TRNC) tr_TR
dc.language.iso Türkçe tr_TR
dc.subject Fırat Üniversitesi Kütüphanesi::SOSYAL BİLİMLER tr_TR
dc.subject.ddc Güzel Sanatlar Eğitimi, Teknoloji, Ekonomi, Sanat tr_TR
dc.title Türkiye 'de eğitim fakültesi resim-Iş öğretmenliği programlarının uygulanmasında karşılaşılan ekonomik-teknolojik sorunlar ve çözüm önerileri - tr_TR
dc.type Bildiri - Yayımlanmış tr_TR
dc.relation.publishinghaddress International Educational Technologies Syposium Kıbrıs tr_TR
dc.relation.publishinghouse Turkish Republic of Northern Cyprus tr_TR
dc.identifier.pages 1002;1013
dc.identifier.bookname IETS 2003 tr_TR
dc.published.type Uluslararası Katılımlı tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

Fırat Üniversitesi Rektörlüğü
23119
Elazığ-Merkez
TÜRKİYE