Institutional Open Archives

Development of robust fuzzy control methods and their applications to a mechanical system


Show simple item record

dc.contributor.author Koca, Gonca Özmen
dc.contributor.author Akpolat, Zühtü Hakan
dc.contributor.author Özdemir, Mehmet
dc.date.accessioned 2015-06-15T12:21:01Z
dc.date.available 2015-06-15T12:21:01Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Koca, G., Akpolat, Z. ve Özdemir, M. (2014). Development of robust fuzzy control methods and their applications to a mechanical system. Turkish Journal of Science & Technology, 9(1), 47-56. tr_TR
dc.identifier.issn 1308-9099
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11508/8046
dc.description.abstract In this study, a non-singleton fuzzy sliding control based strategies are investigated with simulation and also experimental studies in order to minimize angular velocity ripples of the nonlinear four-bar mechanism when it is driven by an electric motor. The mathematical model of the full system included the motor and four-bar mechanism is first obtained and open loop reply of the system is illustrated to show angular velocity ripples of the crank in the presence of the constant potential source. Secondly, an optimized PID controller by using pattern search is designed to reduce crank angular velocity ripples for the closed loop system. A new non-singleton type-1 fuzzy sliding controller is designed in order to obtain stable crank angular velocity in the steady state and performances of different types of fuzzy sliding controllers are comparatively illustrated. In addition to simulation results, experimental results of the controlled systems are also presented in order to show the effectiveness of the controllers in practice. As far as the industrial applications are concerned, simpler and more practical control algorithm is obtained with non-singleton type-1 fuzzy sliding control structure. tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışmada, bir elektrik motoruyla sürülen doğrusal olmayan dört-kol mekanizmasının açısal hız dalgalanmalarını minimuma indirgemek için non-singleton bulanık kayma kipli bir kontrol uygulaması benzetim ve deneysel çalışmalarla gerçekleştirilmiştir. Öncelikle, motor ve dört-kol mekanizmasını içeren bütün sistemin matematiksel modeli çıkarılmış ve sabit kaynak gerilimi uygulandığında krank açısal hızındaki dalgalanmaları göstermek için sistemin açık çevrim cevabı sunulmuştur. İkinci olarak, kapalı çevrim sistem için karank açısal hızındaki dalgalanmaları azaltacak bir optimum PID kontrolör gerçekleştirilmiştir. Kalıcı durumda krank açısal hızını sabitlemek için yeni bir non-singleton tip-1 bulanık kayma kipli kontrolör tasarlanmıştır ve farklı tip bulanık kayma kipli kontrolörlerin performansları karşılaştırılmalı olarak gösterilmiştir. Benzetim sonuçlarına ek olarak pratikte önerilen kontrolörlerin etkinliğini göstermek için kontrol edilen sistemlerin deneysel sonuçları da sunulmuştur. Endüstriyel uygulamalar göz önünde bulundurulduğunda, non-singleton tip-1 bulanık kayma kipli kontrol yapısının daha basit ve pratik olduğu sonucuna varılmıştır tr_TR
dc.language.iso İngilizce tr_TR
dc.subject Fırat Üniversitesi Kütüphanesi::TEKNOLOJİ tr_TR
dc.subject.ddc Four-bar linkage system tr_TR
dc.subject.ddc Four-bar mechanism tr_TR
dc.subject.ddc Fuzzy logic tr_TR
dc.subject.ddc Non-singleton tr_TR
dc.subject.ddc Sliding mode control tr_TR
dc.subject.ddc Dört-kol mekanizması tr_TR
dc.subject.ddc Bulanık mantık tr_TR
dc.subject.ddc Kayma kipli control tr_TR
dc.title Development of robust fuzzy control methods and their applications to a mechanical system tr_TR
dc.type Makale - Bilimsel Dergi Makalesi - Çok Yazarlı tr_TR
dc.contributor.YOKID TR59055 tr_TR
dc.contributor.YOKID TR2458 tr_TR
dc.contributor.YOKID TR60417 tr_TR
dc.relation.journal Turkish Journal of Science & Technology tr_TR
dc.identifier.volume 9 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.pages 47;56


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

University of Fırat
23119
Elazığ-Merkez
TURKEY