Bu çalışmada sosyal medya ortamında görülen reklam paylaşımlarında var olan
cinsiyetçi dil ve bu dilin kültür endüstrisi ile ilişkisi irdelenmektedir. Adorno, kültür
endüstrisini "bireyi bir meta haline getiren ve iktidarın kullanımına sunan bir araç" olarak
tanımlamaktadır (Alpyürür). Tüketim ve tükettirmek üzerine inşa edilen kitle kültürünü
üreten bu endüstri; sanat, eğlence, dinlenme, boş zamanları değerlendirme gibi pek çok
yaşam pratiğini tüketim eylemine dönüştürmektedir (Kara, 2014: 52). Bu dönüştürme
eyleminin propagandasını kitle iletişim araçları üzerinden gerçekleştiren endüstri bunun
için reklamları sık sık kullanır ve reklamlarda genellikle cinsiyetçi söylemlere başvurur.
Televizyon ve sinema gibi ortamlarda görünür olan cinsiyetçi söylemle inşa edilmiş bu
reklamlarla internette de karşılaşılmakta ve bunlar bireyin cinsiyetçi söylemlere maruz
kalmasına sebep olmaktadır. Araştırmanın amacı, internet ortamında var olan ve kültür
endüstrisinin çıkarlarıyla örtüşen, tüketim propagandasını cinsiyetçi söylemlere
başvurarak üretilen bu reklamlara dikkat çekmek ve bu konuda farkındalığı artırmaktır.
Araştırma literatür taramasına dayalı betimsel bir çalışmadır. Ayrıca seçilen reklam
görselleri, kültür endüstrisi ve cinsiyetçilik kavramları çerçevesinde içeriksel olarak
incelenmiştir.
In this study, the sexist language existing in the advertisement sharings in social
media and its relation with culture industry are examined. Adorno describes the culture
industry as "a tool that makes the individual a commodity and presents it to the use of
power" (Alpyürür). This industry, which produces mass culture built on consumption and
dissipating, turns many lifestyle practices such as art, entertainment, leisure, leisure time
into consumption activities. The industry that makes propaganda of this transformation
through mass media often uses advertising for it and often resort to sexist discourse in
advertisements. These advertisements, which are constructed with a sexist discourse
emerging in the media such as television and cinema, are also visible on the internet and
cause the individual to be exposed to sexist discourses. The aim of the research is to draw
attention to and raise awareness of these advertisements, which exist in the internet and
which overlap with the interests of the culture industry and which are produced by
resorting to sexist discourses of consumption propaganda. Research is descriptive study
based on literature search. Also, selected advertisement images examined contextually by relationships between cultural industry and sexism subjects