Kurumsal Açık Arşiv

Üst-bilişsel farkındalık, özyeterlik algısı ve yabancı dilde akademik başarı arasındaki ilişkiler


Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Doğan, Yunus
dc.contributor.author Tuncer, Murat
dc.date.accessioned 2018-12-12T11:49:25Z
dc.date.available 2018-12-12T11:49:25Z
dc.date.issued 2017-11-15
dc.identifier.citation Doğan, Y. ve Tuncer, M. (2017). Üst-bilişsel farkındalık, özyeterlik algısı ve yabancı dilde akademik başarı arasındaki ilişkiler. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 15(30), 51-67. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11508/12154
dc.description.abstract Bu ilişkisel tarama araştırması, genel üst-bilişsel farkındalık, akademik öz-yeterlik algısı ve yabancı dil akademik başarısı arasındaki ilişkileri belirlemek için yürütülmüştür. Bu doğrultuda, araştırmada öncelikle üst-bilişsel farkındalık, akademik öz-yeterlik algısı ve yabancı dilde akademik başarı değişkenleri arasındaki korelasyona bakılmıştır. Araştırmada ayrıca üst-bilişsel farkındalık ve yabancı dilde akademik başarı arasında akademik öz-yeterliğin aracı etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın çalışma evreni 2013-2014 akademik yılında Fırat Üniversitesinin çeşitli mühendislik bölümlerini kazanmış, ancak zorunlu İngilizce hazırlık eğitimi almakta olan 683 öğrenciden oluşmuştur. Araştırma verileri, Bilişüstü Farkındalık Envanteri, Akademik Öz-yeterlik Ölçeği ve öğrencilerin yabancı dil başarı notlarından oluşmaktadır. Verilerin analizinde, korelasyon, basıklık, çarpıklık ve yapısal eşitlik modeli gibi istatistiksel yöntemlerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, akademik öz-yeterlik ile yabancı dil akademik başarısı arasında ve akademik öz-yeterlik ile üst-bilişsel farkındalık arasında anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, üst-bilişsel farkındalık ile yabancı dilde akademik başarı arasında akademik öz-yeterliğin aracı etkisi bulunmaktadır. tr_TR
dc.description.abstract This correlational survey study was conducted to identify the relations among general metacognitive awareness, academic self-efficacy and achievement in foreign language learning. To this end, the study first investigated whether there are any correlations between metacognitive awareness, academic self-efficacy and foreign language achievement. The study further investigated whether academic self-efficacy has a mediating effect on the relation between metacognitive awareness and foreign language achievement. The population of the study was consis ted of 683 university engineering students of various departments who were attending compulsory English preparation classes during the academic year of 2013-2014 at Fırat University. The data of the study included the Metacognitive Awareness Inventory, the Academic Self-efficacy Scale and the student grades. In order to analyze the data, such statistical techniques as correlation, skewness, curtosis and structural equation modelling were employed. As a result, it was identified that there are significant correlations between academic self-efficacy and foreign language achievement; and between academic self-efficacy and metacognitive awareness. Also, academic self-efficacy has a mediating effect on the relation between metacognitive awareness and foreign language achievement. tr_TR
dc.language.iso Türkçe tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Fırat Üniversitesi Kütüphanesi::SOSYAL BİLİMLER tr_TR
dc.subject.ddc Üstbilişsel farkındalık tr_TR
dc.subject.ddc Öz-yeterlik tr_TR
dc.subject.ddc Yabancı dil başarısı tr_TR
dc.subject.ddc Yapısal eşitlik tr_TR
dc.subject.ddc Metacognitive awareness tr_TR
dc.subject.ddc Self-efficacy tr_TR
dc.subject.ddc Foreign language achievement tr_TR
dc.subject.ddc Structural equation modelling tr_TR
dc.title Üst-bilişsel farkındalık, özyeterlik algısı ve yabancı dilde akademik başarı arasındaki ilişkiler tr_TR
dc.type Makale - Bilimsel Dergi Makalesi - Çok Yazarlı tr_TR
dc.contributor.YOKID 59843 tr_TR
dc.contributor.YOKID 60075 tr_TR
dc.relation.journal Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi tr_TR
dc.identifier.volume 15 tr_TR
dc.identifier.issue 30 tr_TR
dc.identifier.pages 51;67
dc.published.type Ulusal tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

Fırat Üniversitesi Rektörlüğü
23119
Elazığ-Merkez
TÜRKİYE