Kurumsal Açık Arşiv

Matematik dersinde üstbilişsel stratejilerle desteklenen işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin üstbilişsel becerilerine etkisi


Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Erdoğan, Fatma
dc.contributor.author Şengül, Sare
dc.date.accessioned 2017-12-04T11:57:23Z
dc.date.available 2017-12-04T11:57:23Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Erdoğan, F. ve Şengül, S. (2017). Matematik dersinde üstbilişsel stratejilerle desteklenen işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin üstbilişsel becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(192), 263-301. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11508/12070
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, matematik öğretiminde üstbilişsel stratejilerle desteklenen işbirlikli öğrenme yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin üstbilişsel becerilerine etkisini incelemektir Araştırma hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı karma yönteme göre desenlenmiş bir çalışmadır. Araştırmanın deneysel bölümü öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel modele göre tasarlanmıştır. Nitel verilerin elde edilmesi sürecinde nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 6. sınıflarında okuyan 101 öğrenci oluşturmaktadır. Dersler I. deney grubunda üstbilişsel stratejilerle desteklenen işbirlikli öğrenme yöntemiyle, II. deney grubunda ise üstbilişsel strateji desteği olmaksızın sadece işbirlikli öğrenme yöntemiyle işlenmiştir. Kontrol grubunda ise var olan normal sürecin devam etmesi sağlanmıştır. Veriler Sperling, Howard, Miller ve Murphy (2002) tarafından geliştirilen “Üstbilişsel Yeti Ölçeği (ÜYÖ)” ve uygulama süreci hakkında öğrencilerin yazılı görüşlerinden elde edilmiştir. Toplanan nicel veriler bağımlı grup t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre, deneysel uygulamalar sonrasında, I. deney grubundaki öğrencilerin üstbilişsel becerilerinin hem II. deney grubu hem de kontrol grubundaki öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca, II. deney grubu öğrencilerinin üstbilişsel becerilerinin kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrenci görüşlerinin analiz edilmesiyle elde edilen bulgularda, I. deney grubundaki öğrenciler üstbilişsel becerilerinin gelişmesiyle ilgili görüşler belirtmişlerdir. Bu bağlamda, öğrencilerin problemleri ve yaptıkları işlemleri sorguladıkları, hatalarını analiz ettikleri ve planlama davranışının geliştiği yönünde görüşler elde edilmiştir. II. deney grubundaki öğrenciler ise ikili çalışmalarda karşılıklı sorgulamalar yaptıklarını ve grup çalışma becerilerinin geliştiğini ifade etmişlerdir. tr_TR
dc.description.abstract The purpose of this research was to investigate the effect of cooperative learning method enhanced with metacognitive strategies on metacognitive skills of 6th grade students in mathematics education. The research was designed as a mixed method in which qualitative and quantitative methods were used together. The quantitative research was planned as a pre-test post-test control group quasiexperimental design. Document review method, one of the qualitative research techniques, was used to obtain qualitative data. The research participants were composed of 101 6th grade students. Cooperative learning method enhanced by metacognitive strategies was used in the first experimental group and only cooperative learning method with no support of metacognitive strategies was used in the second experimental group. There was no intervention for the control group. Data were collected using the “Junior Metacognitive Awareness Inventory (Jr. MAI)” developed by Sperling, Howard, Miller, and Murphy (2002) and through the written opinions of the students about implementation process. The quantitative data was analyzed by performing the dependent group t-test and analysis of variance. For the qualitative section, data was analyzed using descriptive analysis. According to the results of the data analysis, at the end of the interventions, it was seen that the levels of metacognitive skills of the first experimental group were significantly higher than of both the second experimantal group and the control group. Also, the levels of metacognitive skills of the second experimental group were higher than those of the control group. According to the results based on the analysis of students’ views, it was seen that, the students in the first experimental group expressed their thoughts on the development of their metacognitive skills. In this context, it was observed that, the students’ questioning the problems and their solution processes, analyzing their mistakes and their planning skills have been improved. Also, the second experimental group students stated that they did reciprocal questioning on paired worksheets and their group work skills improved. tr_TR
dc.language.iso Türkçe tr_TR
dc.subject Fırat Üniversitesi Kütüphanesi::SOSYAL BİLİMLER tr_TR
dc.subject.ddc İşbirlikli öğrenme yöntemi tr_TR
dc.subject.ddc Öğrenci takımları başarı bölümleri tr_TR
dc.subject.ddc Üstbiliş tr_TR
dc.subject.ddc Üstbilişsel stratejiler tr_TR
dc.subject.ddc Matematik eğitimi tr_TR
dc.title Matematik dersinde üstbilişsel stratejilerle desteklenen işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin üstbilişsel becerilerine etkisi tr_TR
dc.type Makale - Bilimsel Dergi Makalesi - Çok Yazarlı tr_TR
dc.contributor.YOKID 272252 tr_TR
dc.contributor.YOKID 116267 tr_TR
dc.relation.journal Eğitim ve Bilim tr_TR
dc.identifier.volume 42 tr_TR
dc.identifier.issue 192 tr_TR
dc.identifier.pages 263;301
dc.identifier.doi 10.15390/EB.2017.6492
dc.published.type Uluslararası tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

Fırat Üniversitesi Rektörlüğü
23119
Elazığ-Merkez
TÜRKİYE